Co je VoIP PBX?
Ústředna VoIP, označovaná také jako IP ústředna, je podnikový telefonní systém, který přenáší telefonní hovory přes IP síť, nikoli přes PSTN (Public Switched Telephone Network) neboli tradiční telefonní síť s přepojováním okruhů. Ústřednu VoIP PBX lze nasadit na místě nebo v cloudu (cloudová ústředna nebo hostovaná ústředna).
Hostovaná pobočková ústředna VoIP je známá jako jedna z nejflexibilnějších a nákladově nejefektivnějších obchodních telefonních systémů.
Mezi hlavní výhody používání hostované pobočkové ústředny VoIP patří:
- méně provozních nákladů
- nižší sazby za vnitrostátní a mezinárodní hovory
- snadná škálovatelnost
- zvýšená mobilita
- kompatibilita s různými typy zařízení (stolní telefony, softwarové telefony, konferenční telefony a mobilní zařízení).
- zvýšená bezpečnost dat
- není potřeba vlastní IT infrastruktura
Jaký je rozdíl mezi ústřednou PBX a VoIP?
Ústředny PBX (Private Branch Exchange) a VoIP (Voice over Internet Protocol) jsou podnikové telefonní systémy, které slouží ke stejnému cíli – k uskutečňování a přijímání telefonních hovorů. Rozdíl mezi nimi spočívá ve způsobu jejich fungování a jejich výhodách a nevýhodách.
Analogový telefonní systém PBX je připojen k místní veřejné komutované telefonní síti (PTSN) prostřednictvím pevné linky. Propojuje všechny kancelářské stolní telefony ve stejné síti a umožňuje uskutečňovat interní i externí hovory. Nabízí také několik funkcí, které nejsou u tradičních telefonů k dispozici (přepojování hovorů, IVR menu). Systémy PBX jsou považovány za spolehlivé, bezpečné a poskytují vysokou kvalitu hovorů, ale počáteční náklady na zřízení a údržbu jsou obvykle vysoké.
Telefonní systémy VoIP převádějí analogové telefonní hovory na IP pakety, které se odesílají přes internet. Ačkoli se jedná o poměrně novou technologii v oblasti telefonních systémů, ukazuje se, že je velmi flexibilní, snadno škálovatelná a nákladově efektivnější než pobočkové ústředny. Výkon VoIP a kvalita zvuku hovorů však mohou být ovlivněny výpadky a poruchami internetu.
S čím je PBX kompatibilní?
Tradiční systém pobočkové ústředny využívá fyzické telefonní linky a je kompatibilní s analogovými telefony (pevnými linkami). Ústředna PBX propojuje telefony a přípojky v rámci organizace navzájem a s vnějšími analogovými linkami. Se systémem PBX může mít společnost více telefonů než telefonních linek. Ačkoli systémy PBX tradičně používaly pevné linky na bázi mědi, VoIP změnilo pravidla hry. Dnes je ústředna VoIP (neboli IP PBX) obvykle kompatibilní s řadou telefonů SIP a softphone.
Co je PBX hardware?
Tradiční analogové telefonní systémy PBX se připojují k veřejné komutované telefonní síti (PSTN) prostřednictvím linek POTS (Plain Old Telephone Service). Systém PBX spravuje hovory mezi telefony a faxy tím, že je k nim fyzicky připojen po měděném vedení. Hardware telefonního systému PBX je obvykle umístěn v telekomunikační skříni kanceláře nebo v serverovně. Hardware musí být nastaven, konfigurován a udržován pracovníky IT společnosti. V případě použití hostovaných systémů PBX je hardware pobočkové ústředny umístěn mimo pracoviště, zatímco hovory jsou směrovány do telefonů přes internet. Hostovaný telefonní systém PBX nastavuje a udržuje společnost, ve které je hardware PBX umístěn.
Vyžaduje VoIP PBX?
VoIP funguje nezávisle a k efektivnímu fungování nevyžaduje telefonní systém PBX. VoIP potřebuje pouze aktivní připojení k internetu a telefon VoIP. Dnešní poskytovatelé služeb VoIP mohou podnikům nabídnout většinu funkcí pobočkové ústředny, aniž by museli mít na místě hardware pobočkové ústředny. Pokud se však rozhodnete pro místní IP pobočkovou ústřednu (ústřednu založenou na VoIP), systém bude stále vyžadovat PBX. Ale místo fyzického připojení k ústředně pomocí měděných kabelů se telefony připojují k ústředně přes internet.
Jak funguje IP PBX telefonní systém?
Telefonní systémy IP PBX uskutečňují a přijímají telefonní hovory prostřednictvím internetu namísto tradičních telefonních linek. Systém převádí analogové hlasové signály na digitální pakety a poté je směruje k poskytovateli služeb VoIP, který řídí zahájení a ukončení každého hovoru. IP PBX je založena na standardech SIP a může být kompatibilní s IP telefony, mobilními zařízeními a softwarovými telefony. IP ústředna obsahuje index všech uživatelů, telefonů a jejich příslušných adres SIP.
Když uživatel uskuteční hovor, server pobočkové ústředny dokáže rozlišit mezi interními a externími hovory. Interní hovory jsou směrovány na adresu SIP telefonu nebo uživatele, který je přijímá. Externí hovory jsou směrovány přes bránu VoIP nebo poskytovatele služeb VoIP do požadovaného cíle.
Jaký je rozdíl mezi PBX a PABX?
Zatímco PBX je “privátní pobočková ústředna”, PABX znamená “privátní automatická pobočková ústředna”. Rozdíl mezi nimi sahá až do historie telefonních systémů. Původně systém PBX vyžadoval, aby operátoři ústředny ručně přepojovali interní volající na správnou přípojku. Tím bylo navázáno spojení mezi dvěma osobami pomocí POTS (Plain Old Telephone Service). Nakonec se ústředna PBX vyvinula v ústřednu PABX, když byla k dispozici elektronická přepojovací technika. Ta umožnila uživatelům vytočit interní číslo pro uskutečnění interního hovoru, aniž by potřebovali operátora. Technicky vzato, protože neautomatické pobočkové ústředny již neexistují, jsou dnešní systémy PBX systémy PABX.
Co je PBX číslo?
Číslo pobočkové ústředny je telefonní číslo, které společnosti usnadňuje organizaci příchozích hovorů. Pomocí čísla pobočkové ústředny shromažďují společnosti všechny příchozí hovory na jednom čísle a následně je přepojují na správnou kancelář, oddělení nebo osoby. Číslo pobočkové ústředny lze naprogramovat tak, aby automaticky přepojilo hovor na jiné číslo, pokud první číslo hovor nezvedá nebo je obsazeno.
VoIP service providers offer greater flexibility
Curious about VoIP and how it can give you the ability to make affordable calls?
Frequently Asked Questions
Co je ústředna VoIP?
Ústředna VoIP je podnikový telefonní systém využívající technologii VoIP. Od tradičních pobočkových ústředen se liší tím, že přenáší telefonní hovory prostřednictvím IP sítí, nikoli telefonních sítí s přepojováním okruhů. Systémy VoIP PBX mohou být buď lokální, nebo hostované (cloudové).
Jaký je rozdíl mezi ústřednou PBX a VoIP?
PBX (Private Branch Exchange) je podnikový telefonní systém, který je připojen k místní síti PSTN prostřednictvím pevné linky a umožňuje zaměstnancům interní i externí připojení. VoIP (Voice over Internet Protocol) využívá k volání internetové připojení a je považován za flexibilnější, škálovatelnější a nákladově efektivnější než tradiční systém PBX.
S čím je ústředna kompatibilní?
Tradiční systém PBX využívá pevné linky připojené telefonní společností. Je proto kompatibilní pouze s pevnými telefony. Systém pobočkové ústředny s podporou VoIP však využívá digitální signály namísto analogových a je obvykle kompatibilní s různými telefony SIP a softwarovými telefony.
Co je to hardware pobočkové ústředny?
Tradiční analogové telefonní systémy PBX využívají pevné měděné linky a hardware, který je fyzicky umístěn v telekomunikační skříni nebo v serverovně. Hardware pobočkové ústředny je nastavován, konfigurován a udržován přímo ve firmě. V případě hostovaných systémů PBX, které jsou provozovány pomocí internetového připojení, je hardware PBX umístěn mimo pracoviště a spravován společností, která tento hardware provozuje.
Vyžaduje VoIP pobočkovou ústřednu?
Telefonní systémy VoIP nevyžadují ke svému provozu pobočkovou ústřednu. K zahájení provozu potřebujete pouze vysokorychlostní širokopásmové připojení k internetu a telefon VoIP. Typický poskytovatel VoIP může nabídnout řadu funkcí pobočkové ústředny, aniž by musel mít vlastní hardware pobočkové ústředny.
Jak funguje ústředna IP PBX?
Telefonní systém IP PBX funguje přes internet namísto tradičních telefonních linek. Systém funguje tak, že převádí analogové hlasové signály na digitální pakety a směruje je k poskytovateli služeb VoIP, který koordinuje zahájení a ukončení hovorů.
Jaký je rozdíl mezi ústřednami PBX a PABX?
PABX (Private Automatic Branch Exchange) se stala evolucí tradičních systémů PBX, které vyžadovaly, aby operátoři ústředen ručně spojovali hovory mezi jednotlivými přípojkami. PABX celý proces zautomatizovala, když byla přijata elektronická technologie přepojování.
Jaké je číslo pobočkové ústředny?
Číslo pobočkové ústředny pomáhá společnostem organizovat příchozí hovory tím, že shromažďuje všechny příchozí hovory na jednom čísle a přepojuje je na správné osoby nebo oddělení. Číslo pobočkové ústředny lze nakonfigurovat tak, aby přepojilo hovor na jiné číslo v případě, že je první číslo obsazené nebo není zvednuto.
Pokud vás zajímá, jak VoIP hovor funguje, určitě si přečtěte další článek. Zjistíte, proč je VoIP skvělou volbou pro konferenční hovory a jaké výhody může přinést vaší firmě.