Zajímá vás VoIP a to, jak díky této službě získat cenově dostupná volání? Čtěte dál a zjistíte, jak VoIP funguje.
Co je VoIP?
VoIP je zkratka, která v překladu znamená přenos hlasu přes internet. Tradiční telefonní systém vás spojí s lidmi, kteří používají síť sestávající z měděných drátů a dalších systémů. VoIP hovory jsou oproti tomu přenášeny přes internet. Každá část konverzace je odeslána v podobě datového balíčku osobě, se kterou mluvíte, načež se opět přenese do hlasové podoby.
VoIP hovory používají miliony lidí každý den. Pokud jste někdy pracovali v moderní kancelářské budově, pak je docela možné, že jste už VoIP hovory prováděli i přijímali.
Nyní se podívejme na to, jak VoIP hovory fungují, aby vás udržely v neustálém spojení.
Jak VoIP funguje?
K přijímání a provádění hovorů přes VoIP není nutné znát tento systém skrz naskrz. Přesto lze říct, že větší povědomí o způsobu fungování VoIP může být velice užitečné.
K lepšímu nastínění VoIP technologie v akci si představte, že už máte VoIP připojení a právě vám volá váš nejlepší kamarád. Následující kroky vysvětlují, jak hovor probíhá.
- Váš kamarád vytočí telefonní číslo. Tento hovor se okamžitě spojí s vaším poskytovatelem VoIP služeb a jejich IP sítí.
- Poskytovatel VoIP služeb odešle hovor pomocí internetového připojení na váš VoIP telefon.
- Uslyšíte zvuk příchozího hovoru a zvednete jej. Jakmile vás kamarád pozdraví, začnete mluvit.
- V průběhu hovoru se pak každý zvuk vaší konverzace přenáší tam a zpět přes IP síť. VoIP technologie tyto digitální informace neustále přenáší a přeměňuje je zpět na zvuk.
Jak optimalizovat internetové připojení pro VoIP?
Vysokorychlostní internetové připojení je k provádění VoIP hovorů zcela nezbytné. Existuje jen jedna překážka: patrně máte, ať už doma či v kanceláři, několik přístrojů, které využívají širokopásmové připojení zároveň. Při přetížení širokopásmového internetového připojení hrozí problémy s VoIP službou.
Abyste předešli zklamání, řiďte se následujícími tipy, pomocí nichž optimalizujete internetové připojení.
- Vzdálenost od routeru. Váš počítač nebo mobilní zařízení jsou pravděpodobně připojené přes Wi-Fi. V tom případě se během volání držte co neblíže routeru.
- Vypněte ostatní zařízení a programy, které využívají vaše internetové připojení. Před každým VoIP hovorem zvažte, zda nevypnout aplikace, které streamují audio a video (např. Netflix a online hry). Po odpojení těchto služeb byste měli dosáhnout lepší kvality VoIP hovorů.
- Pokud vám předchozí tipy nepomohly vyřešit problém s optimalizací vašeho širokopásmového internetového připojení, pak by stálo za to zavolat poskytovateli internetových služeb. Ten by pro vás mohl mít další užitečné rady, jak zrychlit připojení.
Jaké jsou výhody a nevýhody VoIP?
Jako každá technologie, i VoIP má své klady a zápory. Než tedy svůj podnik přenesete k VoIP poskytovateli a zbavíte se tradičních telefonních systémů, podívejte se na případná pro a proti.
Výhody VoIP
Oproti tradičním telefonním linkám je VoIP levnější. Poskytovatelé VoIP služeb navíc obvykle poskytují větší flexibilitu (např. VoIP hovory z počítače, chytrého telefonu či tabletu). Další výhodou VoIP hovorů před těmi analogovými je rychlost. Telefonní systémy VoIP totiž nastavíte během pár minut až hodin, zatímco připojení k analogovým nebo mobilním telefonním službám může trvat mnohem déle.
Nevýhody VoIP
K používání VoIP musíte mít funkční širokopásmové připojení. Další případnou nevýhodou může být čas, který potřebujete k plnému využití VoIP, pokud jste zvyklí na volání přes tradiční telefonní linky. Dále pak můžete mít problémy s přístupem k VoIP z počítače při výpadku proudu, ale v tom případě můžete stále využívat mobilní VoIP aplikaci.
Tradiční telefonní systémy mají rovněž svá pro a proti, které je třeba zvážit. Hlavní výhodou je, že fungují i během výpadků proudu. Analogový telefon navíc k provádění hovorů nevyžaduje internetové připojení. Na druhou stranu má ale i své nevýhody, a to zejména vyšší náklady a nízkou flexibilitu.
Jaký je rozdíl mezi VoIP a sdruženými komunikacemi?
Než se pustíte do změn v infrastruktuře vaší sítě a nakoupíte pro své zaměstnance IP telefony, měli byste zvážit, zda nezvolit spíše sdružené komunikace. Jsou mezi nimi totiž klíčové rozdíly, na které je třeba pamatovat.
- Zaměření na obchodní komunikaci. Systém sdružených komunikací kombinuje více možností, jako například videokonference, audiokonference, mobilní aplikaci a firemní telefonní služby. Oproti tomu VoIP telefon může používat jednotlivec nebo celá společnost.
- Rozdíl ve výši nákladů. Znát náklady na nástroje firemní komunikace je naprosto zásadní. Ve většině případů vyjde poskytovatel firemních VoIP služeb levněji než sdružené komunikace, zejména potřebujete-li provádět pouze telefonní hovory.
- Profesionální servis. Sdružené komunikace jsou hodně komplexní a nabízí různé možnosti, takže pro připojení systému si možná budete muset najmout profesionální servis (např. konzultanty). Zavedení VoIP služeb je naopak mnohem přímočařejší a rychlejší.
Jak vybrat nejlepšího poskytovatele VoIP služeb?
Z pohledu majitele firmy mají některá nákupní rozhodnutí větší váhu než jiná. Při výběru poskytovatele VoIP služeb mějte na paměti, že daný systém budete používat každý den. Proto se rozhodně vyplatí strávit nějaký ten čas hledáním a porovnáváním různých VoIP poskytovatelů. Abychom vám výběr vhodných kandidátů usnadnili, můžete se pro začátek řídit následujícími kritérii.
- Pověst poskytovatele VoIP služeb – zeptejte se známých a kolegů, které poskytovatele používají. Dále si pročtěte online recenze, které popisují klady a zápory různých poskytovatelů (např. kvalitu hlasu), abyste si je postupně proškrtali.
- Mezinárodní hovory – poskytovatelé VoIP služeb přistupují k mezinárodním hovorům různě. Někteří poskytují neomezené mezinárodní volání pouze do pár zemí, zatímco jiní poskytují volání do desítek různých oblastí.
- Míra zabezpečení – při mluvení se zákazníky můžete vzájemně sdílet důvěrné informace, jako například detaily o platbách (např. čísla kreditní karty). Zejména proto je bezpečnost důležitým kritériem, které vzít při výběru poskytovatele VoIP služeb v úvahu.
- Kvalita služeb – Už vás někdy odstřihli při vyřizování důležitého hovoru? Není to vůbec příjemné. Proto je potřeba dávat pozor na kvalitu služeb, zejména pak zvukovou kvalitu. Dále se podívejte na to, jaké daný poskytovatel nabízí druhy zákaznické podpory (email, telefon, chat atd.).
- Náklady – Rozhodně si nemyslete, že je každé měsíční předplatné stejné. Někteří poskytovatelé do něj totiž zahrnují dodatečné funkce, jako například videohovory, SMS či možnost připojit se k vašemu systému pro řízení vztahů se zákazníky (CRM).
Než se podíváte na cenu, sestavte si seznam klíčových funkcí (např. nutnost mezinárodních hovorů a hlasové schránky).
Choose the right VoIP provider
LiveAgent offers plenty of integrations with various VoIP providers so you can pick the right one for you. Curious about all the opportunities?
Frequently Asked Questions
Co je VoIP?
VoIP je zkratka pro Voice Over Internet Protocol, tedy přenášení digitalizovaného hlasu přes internet. K provádění hovorů se tedy místo telefonní společnosti využívá internet.
Jak to funguje?
Přenos hlasu přes IP se uskutečňuje připojením vašeho pevného telefonu k počítači a přenášením vaší konverzace přes IP síť. VoIP vám navíc umožní volat komukoliv, ať už má dotyčný pevný telefon nebo mobil.
Jak optimalizovat internetové připojení pro VoIP?
Chcete-li zlepšit kvalitu služeb VoIP hovorů, ujistěte se, že nepoužíváte širokopásmové připojení na služby náročné na spotřebu dat (např. streamování videa) zároveň s hovory. Máte-li i přesto problémy, zkuste se dostat co nejblíže k routeru. Pokud problém přetrvává, požádejte o radu svého poskytovatele internetových služeb.
Jaké jsou výhody a nevýhody VoIP?
Výhody VoIP zahrnují cenově dostupné telefonní služby a flexibilitu (k volání pomocí VoIP můžete použít i mobilní telefon). Nevýhodou jsou pak občasné problémy s kvalitou hlasu a nutnost zřídit si kvalitní širokopásmové připojení.
Jaký je rozdíl mezi VoIP a sdruženou komunikací?
VoIP je technologie pro provádění hovorů přes internet namísto používání mobilních služeb nebo běžné pevné linky. Naproti tomu sdružená komunikace je soubor nástrojů pro obchodní komunikaci, která může zahrnovat fax, e-mail, telefonní hovory, videokonference atd.
Jak si vybrat nejlepšího poskytovatele VoIP?
Začněte tím, že si ujasníte, co je pro vás důležité. Potřebujete-li například levné mezistátní hovory, zaměřte na poskytovatele VoIP služeb, kteří tento požadavek splňují. Obvykle je ideálním řešením poskytovatel s výbornou pověstí, který nabízí levné a kvalitní služby, a to včetně zákaznické podpory.
Pokud vás zajímá, jak VoIP funguje v praxi, určitě si přečtěte článek VoIP hovor. Dozvíte se zde, jaké jsou hlavní výhody používání VoIP pro konferenční hovory a jak poznáte, že právě hovoříte přes VoIP.
Zajímá vás, jaké jsou možnosti telefonní služby VoIP pro domácnosti a firmy? Podívejte se na stránku Telefonní služba VoIP, kde se dozvíte, jaké vybavení je potřeba a jak funguje volání do zahraničí pomocí VoIP.