Kvalita služby (QoS) je jedním z nejúčinnějších způsobů, jak zlepšit kvalitu hovorů VoIP. Zjistěte, jak tato technologie funguje a jak zvyšuje spolehlivost hovorů VoIP.
Co je QoS VoIP?
Termín QoS VoIP znamená “Quality of Service for Voice over IP”. Technologie Quality of Service, v překladu ”Kvalita služby”, byla vytvořena za účelem řešení běžných problémů s VoIP. Někdy se může stát, že máte omezenou šířku internetového pásma, pokud internet používají i další lidé ve vaší firmě nebo domácnosti. Pokud váš hovor VoIP soutěží s ostatními uživateli, může se váš hovor zaseknout, trpět efektem trhání a celkově se zhoršit kvalita hlasu. Použití technologie Quality of Service může snížit jitter a optimalizovat šířku pásma.
Je QoS pro VoIP nezbytná?
Přesně řečeno, pro uskutečňování hovorů VoIP není vyžadována služba QoS. QoS pro VoIP je způsob, jak zvýšit kvalitu hlasu na přijatelnou úroveň. Bez této technologie může mít váš hovor problémy kvůli ztrátě paketů, zejména pokud ostatní uživatelé používají videokonference. Při hovoru VoIP se konverzace převádí na digitální informace a rychle se přenáší jako série “paketů VoIP”. Pokud se některé z těchto paketů VoIP během komunikace mezi zařízeními ztratí, může to váš hovor poškodit.
Pokud chcete udělat dobrý dojem na zákazníky, kteří volají na vaše pobočky a do centrály, je technologie VoIP QoS skvělou volbou.
Požadavky na QoS pro hovory VoIP
Chcete-li uskutečňovat vysoce kvalitní telefonní hovory prostřednictvím sítě VoIP, je použití zásad QoS inteligentní volbou. Pro efektivní použití QoS pro VoIP existuje několik požadavků.
- Podpora poskytovatele služeb. Zeptejte se svého poskytovatele VoIP, zda nabízí QoS pro telefonní hovory. Pokud váš poskytovatel služeb QoS nenabízí, budete možná muset použít jiného poskytovatele služeb.
- Požadavky na šířku pásma. QoS optimalizuje provoz VoIP ve vašem internetovém připojení. Pokud má vaše internetové připojení minimální šířku pásma, QoS nemusí příliš pomoci. Jako vodítko uvádí Federální komunikační komise (FCC) v USA doporučení minimální šířky pásma: 25 megabitů za sekundu a rychlost odesílání 3 megabity za sekundu. Pokud je ve vaší domácnosti nebo firmě více lidí, bude možná nejlepší zakoupit maximální šířku pásma, kterou si můžete dovolit.
- Zkontrolujte svůj internetový směrovač. Zkontrolujte nastavení routeru a zjistěte, zda je připraven na funkci QoS VoIP. Váš směrovač může mít například nastaveny limity pro správu šířky pásma. Tato nastavení může být nutné změnit, aby podporovala QoS.
Nastavení kvality služby VoIP
Následující kroky slouží k zahájení nastavení QoS pro telefon VoIP. Mějte na paměti, že řešení problémů, jako je chvění sítě a špatná kvalita hlasu, může vyžadovat určité experimentování. Pokud potřebujete pokročilou pomoc, zvažte kontaktování síťových inženýrů u svého poskytovatele služeb VoIP.
- Zkontrolujte omezení šířky pásma. Váš směrovač nebo poskytovatel internetových služeb může mít nastavena omezení šířky pásma nebo šířky pásma. Síťoví inženýři používají tato omezení, aby zajistili, že všichni uživatelé mohou efektivně využívat internet, ať už používají mobilní zařízení nebo počítače.
- Diskutujte o technikách úspory šířky pásma. Požádejte ostatní uživatele ve vaší firmě nebo domácnosti, aby v pracovní době omezili používání streamovacích služeb a hraní her. Už jen tato změna v mnoha případech zvýší kvalitu hlasových hovorů na přijatelnou úroveň.
- Použijte prioritní frontu. Chcete-li dosáhnout nebo překročit přijatelnou úroveň kvality hlasových hovorů, zaškrtněte zapnutí nastavení “prioritní fronty”. Tato možnost znamená, že hlasové hovory budou mít přednost, abyste mohli maximálně využít omezení šířky pásma.
Zpomaluje QoS internet?
Někteří lidé mají obavy z používání technologie kvality služeb kvůli jejímu vlivu na ostatní lidi. Abychom tuto obavu pochopili, uveďme si příklad.
FCC definuje skutečnou minimální šířku pásma jako 25 megabitů pro stahování a 3 megabity pro odesílání jako přiměřenou minimální šířku pásma.
Vaše situace může být jiná. Vezměte si například pobočky, kde můžete mít současně více mobilních zařízení, videokonference a hlasové hovory. V takovém případě je pravděpodobnější, že dojde k omezení šířky pásma. V obchodním prostředí je však špatná kvalita hlasu při hovorech se zákazníky nepřijatelná. Proto se vyplatí používat nastavení kvality služby (QoS), aby měl hlasový provoz vyhrazenou šířku pásma.
Před zapnutím služby QoS tuto změnu oznamte. Včasné informování pomůže předejít stížnostem, které postihnou ostatní síťová zařízení. Většina firemních uživatelů chápe, že hlasový provoz musí být upřednostněn před ostatními typy provozu. Například sledování videí na YouTube může být nutné zpomalit, aby byla zachována kvalita hovoru VoIP.
Co je třída provozu v QoS?
Vzhledem k tomu, že technologie Quality of Service, ”Kvalita služeb”, vyžaduje řízení, musíte rozhodnout, které služby budou mít přednost. Třídy provozu rozdělují používání internetu do podobných skupin. Například můžete mít jednu třídu provozu pro hlasové hovory a videokonference. E-mail může mít svou třídu provozu a prohlížení webu může mít svou třídu provozu.
- Nastavte si dopravní priority. Udělejte si čas a prodiskutujte své dopravní priority s ostatními lidmi ve vaší domácnosti nebo firmě. Například sestavte seznam všech síťových zařízení: notebooků, mobilních zařízení a seznam všech telefonů VoIP. Ve větší firmě požádejte o náhled síťové inženýry. Po sestavení seznamu si můžete nastavit priority.
- Jak přistupovat k prioritě hlasového provozu. Aby se minimalizoval dopad přetížení sítě na hlasové hovory, měly by profily QoS zahrnovat záruky šířky pásma pro hlasový provoz. Pokud garance šířky pásma nejsou k dispozici, zařaďte provoz VoIP jako prioritu číslo jedna.
Tip: Mějte na paměti, že během dne dochází k dopravním zácpám. Americký provozovatel bezdrátové sítě Verizon zjistil, že typickou “internetovou špičkou” jsou všední večery od 19 do 23 hodin. V této době nemusí provoz VoIP a videokonference fungovat tak dobře. Bez zavedené služby VoIP QoS mohou problémy, jako je chvění sítě, zpomalit pakety VoIP a narušit hlasové hovory.
Cover all means of communication with one solution
Stand up from your competitors with strong customer service culture. Resolve all your calls, chats and emails from one place.
Frequently Asked Questions
Co je to QoS VoIP?
QoS VoIP je technologie, která zajišťuje hladký průběh hovorů VoIP. QoS pro hovory VoIP znamená, že vaše hlasové hovory mají efektivně vyhrazenou šířku pásma.
Je QoS nezbytné pro VoIP?
Záleží na konkrétní situaci s šířkou pásma. Pokud vaše společnost využívá videokonference a další činnosti náročné na šířku pásma, nemusí mít vaše hovory VoIP minimální šířku pásma pro správný provoz. Pokud jsou pro vás hovory VoIP zásadní, použijte zásady QoS. Bez zásady QoS, která řídí provoz, může dojít ke zhoršení kvality hlasu.
Co je požadavek QoS pro hovory VoIP?
Síťoví inženýři vytvořili QoS pro VoIP, aby minimalizovali špatnou kvalitu hlasu. Požadavky na QoS zahrnují službu VoIP, sofistikovaného poskytovatele internetových služeb a snahu maximalizovat kvalitu hlasu. Ve větších organizacích může být zapotřebí vytvoření dohody o úrovni služeb, která formálně stanoví priority provozu.
Jak nastavit kvalitu služby VoIP?
Přesný postup nastavení zásad VoIP závisí na poskytovateli VoIP a situaci v síti (např. rozsáhlá síť, použití rozhraní Ethernet nebo Wi-Fi). V malé firmě můžete k zajištění kvality hovorů VoIP použít pravidla pro tvarování provozu. Ve složitějším prostředí může být nutné nastavit několik tříd šířky pásma, aby každý typ služby měl odpovídající záruky šířky pásma. Jakmile budete mít nastavení hotové, proveďte několik zkušebních hlasových hovorů, abyste ověřili, že hovory dostanou potřebnou prioritu. Obraťte se na dodavatele aplikací, aby vám poradil, jak jeho technologii co nejlépe využít.
Zpomaluje služba QoS internet?
V některých situacích může funkce Quality of Service zpomalit přístup k internetu. Problémy mohou uživatelé zaznamenat zejména v obdobích přetížení. Určení přijatelné úrovně pro zachování kvality VoIP může vyžadovat určité testování. Nepředpokládejte, že standardní profily QoS a třídy šířky pásma jsou automaticky platné pro vaši situaci. Postupem času najdete správné nastavení VoIP pro hlasový provoz pro vaše potřeby.
Co je to třída provozu v QoS?
Třídy provozu, známé také jako třídy šířky pásma, představují způsob nastavení priorit pro vaši síť. Mapa zásad může například přiřadit hlasovým voláním "třídu služeb" číslo jedna. Naproti tomu mobilním zařízením může být přiřazena nižší třída služeb. V období přetížení sítě mohou mít mobilní zařízení menší vyhrazenou šířku pásma, protože jste se rozhodli upřednostnit hlasové hovory.
Pokud vás zajímá, jak funguje technologie VoIP a jak ji můžete využít ve své firmě, podívejte se na článek o VoIP. Zjistíte, jak optimalizovat internetové připojení pro VoIP a jaké jsou jeho hlavní výhody a nevýhody.
Další zajímavé informace můžete získat v článku o VoIP hovorech, kde se dozvíte, proč je VoIP ideální pro konferenční hovory a jak poznáte, že používáte VoIP hovor.
Pokud přemýšlíte nad tím, jaký software je pro VoIP nejlepší, pak vám článek o VoIP softwaru poskytne užitečné tipy na výběr a využití této technologie na maximum. Objevíte zde také klíčové funkce, které by neměly chybět u kvalitního VoIP softwaru.