Návod pro SaaS firmy na tvorbu e-mailů o zrušení předplatného, včetně osobního přístupu k zákazníkům a vzorových šablon. Důraz na empatický jazyk a zpětnou vazbu pro udržení klientů a snížení odlivu.
Zrušení smlouvy je v podnikání typu SaaS nevyhnutelné. Dokonce i >nejvíce loajální, dlouhodobí zákazníci kteří si mysleli, že zůstanou navždy, mohou z ničeho nic zrušit své odběry. Možná nedosáhli očekávaných výsledků, protože nebyli dostatečně informováni, aby si uvědomili plnou návratnost investic do vašeho produktu. Možná našli lepší řešení (s širší nabídkou funkcí a přijatelnější cenou) nebo váš produkt či službu prostě již nepotřebují. Ať už je to jakkoli, odstoupení od smlouvy nemusí vždy znamenat konec vašeho vztahu se zákazníkem.
Záleží na tom, jakým způsobem spravujete zrušení, a začíná to u e-mailů o zrušení – typu transakčních e-mailů, které se spouštějí, když uživatel zruší své placené předplatné. Podobně jako získat-zpět e-maily, e-maily s odvoláním hrají zásadní roli při udržení zákazníků. Často se naskýtá příležitost znovu zapojit ty zákazníky, kteří přestali odebírat produkt, a získat je zpět. Proto by vaše e-maily o zrušení smlouvy měly jít nad rámec pouhého “sbohem” – měly by být navrženy tak, aby zanechaly pozitivní dojem a snížily odliv zákazníků. Níže uvádíme několik klíčových tipů pro tvorbu storno e-mailů, včetně připravených šablon storno e-mailů, které si můžete přizpůsobit a použít.
Ukázalo se, že e-maily o zrušení fungují lépe, pokud jsou stručné a jasné. Existují pouze čtyři hlavní body, které byste měli v e-mailu uvést:
Zjistit, proč vaši zákazníci ruší své služby a kde jste je zklamali, může být bolestivé, ale i tak je to pro vaši firmu nepochybně cenné. Sledování příčin stornování vždy poskytuje obrovskou příležitost, jak vylepšit vaše nabídky pro budoucí zákazníky a snížit vaši míru odlivu.
Ačkoli by zprávy o zrušení měly být obvykle stručné, neznamená to, že musí být příliš formální a chladné. Zdůraznění toho, že nejde o nic ve zlém, tím, že uvedete něco jako “Byli bychom rádi, kdybyste zůstali, ale chápeme, že ke zrušení dochází”, může váš e-mail učinit více personalizované a lidské i přesto, že se jedná o automatickou zprávu.
Design your own cancellation templates
LiveAgent gives you the power to design your own customer email templates, thus helping you to improve the customer service. Curious about all the opportunities?
Hi [Name],
Thanks for being part of the [Brand] community. As requested, your subscription has been successfully canceled, and your card will no longer be charged.
We’d love to hear about your experience and how you think we can improve [Product/ Service] for other members (and you, if you decide to come back!)
Take the Survey
Just a heads up – you’ll still have access to [your account/ data/ message history/ free features], etc. If you decide you’d like to continue [using Product/ Service], you can resume your membership at any time.
We hope to see you around!
[YOUR SIGNATURE]
Hey [Name],
I noticed you canceled your [Product/ Service] account. No worries!
Did you expect something different, or was it missing something you needed? Your feedback helps us improve [Product/ Service], so it would be great to hear from you.
Best,
[YOUR SIGNATURE]
Hello [Name],
We successfully canceled your subscription for [Product/ Service].
We’re sorry to see you go! To help us improve our [product/ service], we would appreciate it if you took a moment to fill out this quick survey.
What was the reason for the cancelation? (Select up to 3 reasons):
It was not effective, and I didn’t achieve the results I wanted
It doesn’t integrate with our other tools or systems
It lacks key features or functionality
It was difficult to use
It’s too expensive
Customer support was unsatisfactory
This was a test account
My organization closed
Other
If you don’t mind sharing, which [tool/ platform/ software] will you use now?
What can we do to improve?
Thanks,
[YOUR SIGNATURE]
Hi [Name],
We’re sorry you had to cancel your [Product/ Service] subscription. Can we ask why you’re leaving? Your answer will help us make [Product/ Service] better for everyone.
Technical issues
Missing key features I need
Not sure how to use the tool
Too expensive
Switching to another product
Shutting down the company
Other (please explain below)
Appreciate your help and honest feedback!
[YOUR SIGNATURE]
Hi [Name],
You’ve recently canceled your [Product/ Service] account and mentioned it was because of technical issues.
We’re really sorry about that. We do our best to make sure our service is accessible and reliable, but sometimes things fall through the cracks.
If you wouldn’t mind letting us know, we’d love to hear more about what technical issues you had so we can get to the bottom of it and make sure it doesn’t happen again.
Thanks so much!
[YOUR SIGNATURE]
Hey [Name],
Your [Product] Premium subscription has been canceled and will end on [date]. Until then, you will still have access to your Premium features.
When your subscription expires, you will still be able to [use free features]. You can come back and enjoy [Product] Premium anytime by re-subscribing. We’ll always be here if you need any help.
Thanks for being a customer,
[YOUR SIGNATURE]
Hi [Name],
Thank you for being a part of the [Membership name]. As you requested, we’ve canceled your membership effective [date].
We’d love to have you back, but we completely understand that this may not be the best option for you right now. If you ever change your mind, made this request in error, you can restart your membership anytime to enjoy [key membership benefits].
Restart Membership
If there’s anything we can do to help, please let us know. Visit our Help Center for more info or reach out to our support team.
Best of luck!
[YOUR SIGNATURE]
Hi [Name],
It looks like you haven’t signed in to your account for a while. [Product/ Service] accounts are automatically deactivated after [number] days of inactivity. Your account will be deactivated in [number] days.
Thank you for trying [Product/ Service]. We’d love you to stick around, but we completely understand that [Product/ Service] isn’t for everyone.
Let us know if you have any questions or need help keeping your account.
Cheers,
[YOUR SIGNATURE]
Hi [Name],
Something went wrong, and we were unable to process the charges on your credit card ending in [last four digits]. Unfortunately, we had to cancel your [Product/ Service] subscription.
But don’t worry, we understand that sometimes these things happen. You can always reactivate your [Product/ Service] subscription at any time.
Reactivate [Product/ Service] Account
If you have any questions or issues, don’t hesitate to reach out, we’re just an email away.
Hope to see you back soon.
[YOUR SIGNATURE]
To, jak vaše značka reaguje na zákazníky, kteří zrušili své předplatné, prémiový účet nebo členství, má významný vliv na to, zda nakonec odejdou, nebo ne. Dobře připravené zprávy o zrušení předplatného lze použít k získání zpět neangažovaných zákazníků, k napravení vztahů se zákazníky, které by jinak mohly být ztraceny, ke zlepšení retence a k minimalizaci počtu odcházejících zákazníků.
Pokud se zákazníků zeptáte, proč vůbec zrušili odběry, můžete lépe porozumět jejich potřebám a očekáváním a nakonec získat cenné informace, které vám pomohou zlepšit váš produkt, strategii a značku. Pokud zjistíte, že většina zákazníků, kteří předplatné zrušili, vyžaduje určité funkce, které váš produkt postrádá, může mít smysl přehodnotit vaše funkce a provést vylepšení.
Navázání kontaktu se zákazníky, kteří se osobně odhlásili, dodá vašemu sdělení lidštější ráz a vybuduje větší důvěru. I když není vždy možné posílat osobní zprávy pokaždé, u vašich nejvěrnějších a nejvíce utrácejících zákazníků to může být rozumné. Namísto zasílání obecných, univerzálních zpráv o zrušení objednávky zvažte osobní kontakt se svými dlouhodobými a vysoce hodnotnými klienty – může to zvýšit vaše šance na jejich opětovné zapojení a získání jejich loajality zpět.
Přihlašte se ke svému LiveAgent účtu
Přihlašte se ke svému LiveAgent účtu skrze tuto stránku. Pro úspěšné přihlášení nejprve vyplňte název společnosti a pokračujte zadáním uživatelského jména a hesla.
Co je to potvrzení objednávky? (Získejte dokonalou šablonu)
Vyzkoušejte naše bezplatné šablony potvrzovacích e-mailů pro efektivní komunikaci se zákazníky a budování vztahů.
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Naše stránky využívají cookies. Pokračováním souhlasíte s využitím cookies, jak je podrobně popsáno v Bezpečnostní zásady a soubory cookies.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team