Dunning e-mailové šablony pomáhají obnovit neúspěšné platby a snižují odliv zákazníků. Nabízíme 10 příkladů šablon a tipy pro odpovědi na storno žádosti.
Neúspěšné platby jsou bohužel realitou pro většinu podniků založených na SaaS a předplatném, které kvůli nim přicházejí o zhruba 9% jejich měsíčních opakujících se příjmů v průměru. Naštěstí většina neúspěšných plateb proběhne neúmyslně, aniž by si zákazník uvědomil, co se stalo, dokud nedostane e-mail s vyúčtováním. Ačkoli to může být pro váš tým i zákazníky poněkud frustrující zážitek, můžete efektivně používat dobře napsané omluvné e-maily, abyste zabránili nedobrovolnému odlivu a získat zpět ušlé příjmy. Níže uvádíme několik klíčových bodů, které je třeba mít na paměti při sestavování a zasílání e-mailů zákazníkům, spolu s několika připravenými šablonami účinných e-mailů založených na skutečných příkladech.
Dunning e-maily jsou typem transakčních e-mailů (obvykle série e-mailů), které zasílají SaaS a podniky založené na předplatném, aby informovali zákazníky o problémech s platbami, jako jsou neúspěšné platby předplatného, prošlé kreditní karty nebo platby po splatnosti. Tyto e-maily obvykle informují uživatele o stavu jejich účtů a poskytují jim možnost aktualizovat fakturační údaje a provést platbu, aby mohli produkt nebo službu nadále používat. Dunning e-maily jsou účinným způsobem, jak snížit odliv zákazníků a zvýšit jejich retenci.
I když jsou vaše podvodné e-maily zcela automatizované, díky tomu, že je posílá skutečná osoba, působí lidštěji a důvěryhodněji a pomáhají vašim e-mailům, aby si jich někdo všiml. Výzkum odhalil,že použití jména jednotlivce namísto obecné e-mailové adresy nebo názvu společnosti může zvýšit míru otevření až o 35 %.
Ujistěte se, že dunning e-maily posíláte z e-mailové adresy, na kterou mohou vaši zákazníci reagovat, pokud se setkají s nějakými problémy nebo chtějí položit další otázky. Adresy s označením “neodpovídat” mohou pouze přispět k tomu, že zákazníci budou více frustrovaní protože jste jim neusnadnili, aby se k vám mohli vrátit, pokud si to budou přát.
Namísto pouhého informování zákazníků o tom, že jejich platba neproběhla, a žádosti o aktualizaci údajů o kreditní kartě můžete přidat pocit naléhavosti. Připomeňte jim, o co přesně přijdou, pokud požadovanou akci neprovedou (např. ztráta přístupu k účtu a historickým údajům, přerušení služby atd.).
Jasná výzva k akci je jednou z nejdůležitějších součástí dunning e-mailů. Přidejte přímý odkaz, který zákazníky přenese k aktualizaci jejich fakturačních údajů, aniž by museli otevírat další okno, přihlašovat se nebo klikat dokola. Ujistěte se, že je informujete o tom, jak dlouho mají čas, než bude jejich účet deaktivován, pokud platba neproběhne.
Na základě vašeho cenového modelu můžete zákazníkům nabídnout alternativu ke zrušení účtu, např. přechod na nižší tarifní plán zdarma dokud si neaktualizují své fakturační údaje, nebo jim nabídnout speciální slevu za další používání vašich služeb. Tato alternativa může být výhodná, pokud platba selhala z důvodu nedostatku finančních prostředků.
Hi [Name],
As a heads up, the payment information we have on file for your [Product/ Service] subscription (card ending in [4 digits]) is going to expire in a few days. Unfortunately, if we don’t have a valid card, we will have to cancel your subscription.
If you’ve got 30 seconds, would you mind updating your payment information?
Update Now
If you have any questions, simply reply to this email or send us a message on live chat.
Thanks so much!
[YOUR SIGNATURE]
Hi [Name],
We’re having trouble processing your recent payment because your credit card expired.
Would you mind updating your card information? It will only take a couple of minutes of your time. Click here to edit your info.
If you need assistance or have any questions, please feel free to reach out to us any time. You can also check out our FAQ page for more information.
Regards,
[YOUR SIGNATURE]
Design your own dunning emails
LiveAgent gives you the power to design your own customer email templates, thus helping you to improve the customer service. Curious about all the opportunities?
Hi [Name],
There was an error when we tried to bill your credit card ending in [four digits] for your subscription to [Product/ Service]. Here’s why this may be happening:
A billing error caused by your bank
A change in your billing address
Your credit card has expired
Insufficient funds in your account
Because you are a loyal customer of [Brand], you have seven days to rectify this issue. Please update your billing information to keep your account active. It will only take 1 minute and will allow you to keep using [Product/ Service] at its full potential.
Update Billing Information
Unfortunately, if we still cannot successfully bill your credit card after seven days, your [Product/ Service] account will be suspended. You can reactivate your account at any time by updating your billing information with a valid credit card.
Let us know if you have any questions or need any help.
Thanks,
[YOUR SIGNATURE]
Hey [Name],
I got a notification that your [Product/ Service] payment failed. How unfortunate! Luckily, this happens to a lot more users than you’d think, so don’t beat yourself up about it.
Usually, it has something to do with:
Your card expiring
Having insufficient funds or maxing out your daily spending limit
Your card is stolen, lost, or was eaten by your dog
Update My Billing Info
Please check what’s up and get it fixed so we can get back to growing your business by [benefits your product/ service provides].
Cheers,
[YOUR SIGNATURE]
Hi [Name],
[Name] here from [Brand].
I’m reaching out about your account as billing for your [Product/ Service] subscription was unsuccessful. It seems that the credit card we have on file expired. But no worries, I’m here to assist!
We have two options:
1. Update your credit card information inside your [Product/ Service]] account. You can use this quick link to update your credit card information: [payment link]. Once done, let me know so I can ensure your subscription has been updated successfully.
2. Give me a call at [phone number], and we can process your payment over the phone.
Let me know what else we can help with. Super happy that you’re part of the [Brand] community.
Thanks, and I look forward to connecting!
[YOUR SIGNATURE]
Hey [Name],
Just a friendly heads up that your [Product/ Service] subscription has been officially paused until you update your payment details with us.
If you don’t …
Your subscription will remain paused.
You’ll lose access to your premium features like [feature 1, feature 2, etc.]
[…] won’t be able to continue.
However, you can avoid all that by taking 30 seconds to update your details: billing link.
Reply here or hop onto live chat if you have any questions or need any help.
And as always, thanks so much for using [Product/ Service]. We love what we do, and people like you make that all possible.
Cheers,
[YOUR SIGNATURE]
Hi [Name],
It looks like your subscription payment for [Product/ Service] didn’t go through. Please update your billing information, and we’ll give it another try.
UPDATE MY BILLING
Let us know if there’s anything we can do to help.
Thanks!
[YOUR SIGNATURE]
Hi [Name],
We just tried to process your subscription payment again, but unfortunately, it didn’t go through. To keep your [Product/ Service] subscription active, please update your information in your billing settings here:
UPDATE MY BILLING
This is the second time that your payment failed. We’ll automatically try again in a few days. Let us know if you have any questions.
Thanks!
[YOUR SIGNATURE]
Hi [Name],
We just tried to process your [Product/ Service] subscription payment for the third time, but unfortunately, it failed once again. You can update your information in your billing settings:
UPDATE MY BILLING
We’ll automatically try again next week. If the next charge fails again, your account will be canceled automatically. 🙁
Let us know if you have any questions or need any help.
Thanks!
[YOUR SIGNATURE]
Hi [Name],
We will cancel your subscription to [Product/ Service] soon because we could not process a payment after several attempts to contact you.
If you receive this email, please update your payment information, and we’ll be happy to keep your account active.
UPDATE MY BILLING
Let us know if there is anything we can do to help.
Thanks!
[YOUR SIGNATURE]
Optimize your dunning process
Automate your dunning process, reduce manual efforts, and increase the likelihood of successful debt recovery with LiveAgent's dunning templates.
Objevte efektivní šablony obchodních e-mailů pro úspěšný e-mailový marketing! Od transakčních a relačních až po propagační e-maily, naše šablony vám ušetří čas a zdroje. Přizpůsobte si je dle svých potřeb a zlepšete komunikaci se zákazníky. Navštivte naši stránku a začněte optimalizovat své e-mailové kampaně ještě dnes!
Objevte šablony ověřovacích e-mailů pro efektivní ověřování uživatelů a klientů v digitálním světě. Naučte se správně formulovat a odesílat ověřovací e-maily a vylepšete svůj zákaznický portál. Získejte inspiraci z bezplatných šablon a zjednodušte komunikaci s uživateli. Navštivte LiveAgent a zvýšte úroveň svého zákaznického servisu!
Šablona e-mailu pro vytváření sítí – networking
Naučte se psát efektivní e-maily pro networking s ověřenými tipy a šablonami. Zvýšte šanci na odpověď!
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Naše stránky využívají cookies. Pokračováním souhlasíte s využitím cookies, jak je podrobně popsáno v Bezpečnostní zásady a soubory cookies.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team