Kontrolní seznam programu identifikace zákazníka pomáhá finančním institucím v boji proti praní špinavých peněz. Obsahuje kroky k ověření totožnosti klienta, vytvoření jeho profilu, sběru dokumentace a posouzení rizikovosti.
Hlavním programem proti praní špinavých peněz (AML) v USA je zákon o bankovním tajemství (BSA), který vyžaduje, aby finanční instituce vypracovaly, zavedly a udržovaly program identifikace klienta (CIP). Účelem CIP je zajistit, aby finanční instituce znala skutečnou totožnost svých zákazníků.
Abyste vyhověli požadavkům BSA, měli byste při vytváření CIP postupovat podle kontrolního seznamu. V tomto článku naleznete podrobný kontrolní seznam, který vám tento proces usnadní.
Znalost toho, které kroky je třeba při zavádění CIP dodržovat, pomáhá finančním institucím a jejich právním týmům dodržovat zákon o bankovním tajemství a předcházet praní špinavých peněz. Organizace si mohou být jisté, že dodržují své finanční povinnosti, shromažďují potřebné informace od zákazníků, ověřují jejich totožnost a vytvářejí bezpečnější finanční systém pro všechny zúčastněné.
Pracovníci odpovědní za dodržování pravidel praní špinavých peněz
Jedná se o osobu, kterou finanční instituce jmenuje, aby dohlížela na zásady boje proti praní špinavých peněz a zajišťovala, že nedochází k problémům s dodržováním regulačních požadavků. Odborník na compliance je obvykle vedoucí pracovník, který je odpovědný za rozvoj a udržování CIP a za školení zaměstnanců o jeho požadavcích.
Zástupci účtů
Jedná se o zaměstnance v první linii finanční instituce, kteří jednají přímo se zákazníky. Musí znát požadavky programu identifikace klienta, aby mohli správně shromažďovat informace o klientech a ověřovat jejich totožnost.
Pracovníci informačních technologií
Hrají důležitou roli při vývoji a údržbě systémů používaných k ukládání informací o zákaznících. Musí také rozumět tomu, jak CIP funguje, aby jej mohli správně podporovat.
Týmy pro hloubkovou kontrolu zákazníků
Tyto týmy jsou zodpovědné za provádění zvýšené hloubkové kontroly u rizikovějších zákazníků. Musí být obeznámeny s CIP, aby mohly správně vyhodnotit rizika a přijmout vhodná opatření.
Představenstvo
Odpovídají za stanovení strategického směřování finanční instituce, což zahrnuje i schvalování programu pro konkurenceschopnost a inovace. Proto je třeba představenstvo informovat o požadavcích CIP a o tom, jaký dopad bude mít na činnost organizace.
Výhodné vlastnictví
Osoba, která je skutečným vlastníkem společnosti, tedy osoba, která v konečném důsledku vlastní nebo ovládá podíl v právnické osobě nebo uspořádání, jako je společnost, svěřenský fond nebo nadace, má eminentní zájem na tom, aby její zákazníci byli legitimní a kvalifikovaní k podnikání.
Tato skupina lidí bude zodpovědná za vývoj, provádění a údržbu CIP.
Zajištění souladu s BSA vyžaduje, aby finanční subjekty přijaly opatření k prevenci praní špinavých peněz. Je to zásadní pro bezpečnost každé bankovní instituce. Odpovědnost za CIP znamená, že tento tým hraje zásadní roli při zachování integrity této organizace.
Neexistuje žádná univerzální metoda, protože složení týmu pro boj proti praní špinavých peněz se liší v závislosti na velikosti a struktuře dané finanční instituce. Některé klíčové fáze však spočívají ve jmenování pracovníka odpovědného za dodržování programu compliance, který bude osobou odpovědnou za dohled nad zásadami a postupy boje proti praní špinavých peněz; sestavení týmu zástupců účtů, pracovníků informačních technologií a analytiků hloubkové kontroly klienta; a zajištění školení všech zaměstnanců o požadavcích programu identifikace klienta.
Finanční instituce musí v rámci procesu onboardingu potvrdit, že jejich zákazníci jsou těmi, za které se vydávají.
Potvrzením totožnosti zákazníků si organizace mohou být jisté, že neobchodují se zločinci nebo teroristy. To následně pomáhá chránit finanční systém před zneužitím a předcházet praní špinavých peněz.
Lze to provést pomocí dokladů, ověřování na základě znalostí, nedokumentárních metod nebo jinými prostředky. Schválené procesy by již měly být zavedeny jako součást vašeho CIP.
Sledování procesu otevření nového účtu vám prozradí, kdy byl zákazník přijat, jaký typ účtu si otevřel a další důležité údaje.
Pomáhá to finančním institucím sledovat jejich obchodní transakce. Tyto informace lze využít k vyhodnocování rizik, sledování finančních transakcí a odhalování podezřelých transakcí nebo činností.
Shromážděním informací o něm během procesu otevírání účtu a jejich uložením do centrální databáze. Tyto údaje lze použít k vytvoření profilu, k němuž mají přístup všechna příslušná oddělení v rámci organizace.
Tým pro boj proti praní špinavých peněz musí být informován vždy, když je přijat nový zákazník.
Umožňuje to týmu posoudit rizika spojená s klientem a rozhodnout, zda je třeba přijmout nějaká další opatření. Pomáhá také zajistit, aby finanční instituce plnila požadavky na dodržování CIP.
Lze to provést zasláním e-mailu nebo telefonicky. Oznámení by mělo obsahovat všechny důležité informace o klientovi, jako je jeho jméno, adresa a datum narození.
Prověřte údaje poskytnuté zástupci účtu během rozhovorů se zákazníky, jakož i údaje z dokumentace a procesu ověřování.
Pomáhá to zajistit, že byly shromážděny všechny požadované informace a že vše souhlasí. Umožňuje také zachytit případné červené vlajky, které mohly být při počátečním prověřování přehlédnuty.
Projděte si všechny dostupné údaje velmi pečlivě. To zahrnuje rozhovory se zástupci účtu, prověření dokumentace a ověření údajů o zákazníkovi.
KYC je soubor formulářů a otázek, které je třeba vyplnit a uložit pro každého nového zákazníka.
Aby finanční instituce mohly shromáždit všechny požadované informace o svých klientech. Tyto údaje pak mohou použít k určení míry rizika předtím, než s nimi začnou obchodovat.
Poučte klienta, aby postupoval podle všech pokynů ve formuláři a pravdivě odpověděl na všechny otázky. Ten pak musí podepsat jak zákazník, tak zástupce vaší organizace. Použijte kontrolní seznam KYC od LiveAgent, abyste nevynechali žádný krok.
kontrolní seznam KYC od společnosti LiveAgent – k vyplnění všech požadovaných kroků.
formulář KYC – ke shromažďování údajů o zákaznících
profil zákazníka – k poskytnutí všech relevantních údajů o
Abyste si mohli ověřit totožnost zákazníka, musíte od něj získat určité údaje a potvrzující dokumenty.
Abyste potvrdili totožnost zákazníka a ověřili, že je tím, za koho se vydává. Umožní vám to také zachytit případná varovná znamení, která mohla být přehlédnuta při počáteční kontrole.
Spojte se se zákazníkem pomocí jeho preferovaného způsobu komunikace, včetně žádosti o všechny relevantní informace. Potřebné dokumenty se mohou lišit v závislosti na zemi, ve které působíte, ale obvykle zahrnují státem vydaný průkaz totožnosti, doklad o adrese (např. finanční výpis), datum narození atd.
komunikační nástroj – pro kontaktování zákazníka (telefon, e-mail).
profil zákazníka – k uložení všech jeho informací
Zkontrolujte, zda jsou všechny údaje o zákazníkovi úplné a správné.
Abyste zkontrolovali, zda je veškerá dokumentace v pořádku a zda nebyly přehlédnuty žádné červené vlajky. To pomáhá chránit vaši organizaci před finančními trestnými činy.
AML specialista projde veškerou dokumentaci a zkontroluje, zda je vše v pořádku. Označí také všechny podezřelé transakce, podivné finanční aktivity nebo chybějící informace.
profil zákazníka – k poskytnutí všech relevantních údajů o zákazníkovi.
komunikační nástroj – pro kontaktování zákazníka (telefon, e-mail).
To zahrnuje kontrolu jména zákazníka podle zveřejněných seznamů.
Ujistěte se, že neobchodujete s osobami nebo organizacemi, které jsou na těchto seznamech. To následně pomůže ochránit vaši společnost před finančními trestnými činy.
K dispozici jsou různé screeningové nástroje, například WorldCheck nebo LexisNexis. Stačí zadat jméno zákazníka do systému a ten provede kontrolu v příslušných databázích.
Pokud je jméno potenciálního zákazníka označeno v některém z kontrolních testů, je třeba provést další šetření.
Tento dokument obsahuje všechny důležité informace o zákazníkovi a jeho účtu. Bude sloužit k eskalaci případu na vyššího manažera k dalšímu přezkoumání.
Zde vám pomůže šablona, takže pokud ji vaše organizace ještě nemá, hledejte ji na internetu. Pokud ji má, jednoduše vyplňte všechny relevantní informace a odešlete ji ke kontrole.
Po přezkoumání veškeré dokumentace vyhodnoťte potenciální odpovědnost zákazníka vůči vaší firmě.
Abyste mohli stanovit priority svých případů a zaměřit se na zákazníky, kteří pro vaši organizaci představují největší riziko. To také pomáhá pracovníkovi odpovědnému za dodržování předpisů při rozhodování o schválení nebo odmítnutí potenciálního zákazníka.
Existují různé metody, jak to provést, ale můžete použít jednoduchý systém bodování. Přidělujte body na základě faktorů, jako je země původu zákazníka nebo jeho odvětví.
Pokud je potenciální zákazník považován za možné nebezpečí, měl by o obchodování s ním rozhodnout pracovník odpovědný za dodržování předpisů.
Abyste snížili pravděpodobnost, že budete obchodovat s osobami nebo organizacemi, které mohou představovat hrozbu pro vaši společnost. To vám následně pomůže chránit se před finanční odpovědností.
Rozhodnutí učiní pracovník odpovědný za dodržování předpisů poté, co prověří všechny relevantní informace. V závislosti na tom, že má důvodné přesvědčení o tom, že se jedná o vysoce rizikového klienta, buď vydá souhlas s otevřením účtu, nebo jej zamítne.
Pokud je zákazník schválen, musíte pro něj v systému vytvořit profil.
Abyste s nimi mohli začít obchodovat a začít generovat příjmy.
Proces se bude lišit v závislosti na interních postupech vaší organizace, ale obecně platí, že budete muset vyplnit nějaké dokumenty a předložit je ke schválení. Jakmile bude vše zkontrolováno a schváleno, bude účet po uplynutí požadované čekací doby otevřen ve vašem systému.
Prvním krokem v jakémkoli programu identifikace zákazníků je zajistit, abyste měli úplné a přesné záznamy o všech klientech, abyste jim mohli poskytnout co nejlepší služby.
Dalším způsobem, jak identifikovat své zákazníky, je porovnat je s vládními seznamy osob a organizací, které byly označeny jako rizikové. To vám pomůže vyloučit každého, kdo by mohl představovat hrozbu pro vaše podnikání.
V rámci programu identifikace zákazníka musíte zákazníka upozornit na to, že shromažďujete jeho osobní údaje, a to určitý počet pracovních dnů předem. Toto oznámení musí být jasné a zřetelné a mělo by vysvětlovat, proč údaje shromažďujete a jak budou použity.
Někteří zákazníci mohou být z vašeho programu identifikace zákazníků vyňati. Stanovení kritérií pro vynětí předem vás ušetří zbytečného shromažďování informací o osobách, které nepředstavují riziko pro vaše podnikání.
Pravidelná aktualizace programu identifikace zákazníků je nezbytná pro jeho efektivní fungování. Tento proces pomáhá odhalit případné nedostatky v systému a pomáhá zajistit, abyste dodržovali všechny platné bankovní předpisy.
A CIP is a set of appropriate, specific, risk-based policies that financial institutions use to verify the identity of their customers. This process helps to prevent fraud and money laundering activities and is required by law in many jurisdictions.
Establish clear and concise policies governing customer identification procedures. Train your employees on how to properly identify customers, use technology to help automate identification processes, and review customer identification procedures regularly.
Private banks, credit unions, savings and loan associations, insurance companies, broker-dealers registered with the SEC, and any other type of legal entity customers. The business purpose of a CIP is to prevent these institutions from unknowingly facilitating criminal, financial activities by maintaining accounts or completing financial transactions for individuals or entities who are seeking to hide their identities for illegal purposes.
For a business entity, it provides a mechanism for discovering and verifying the details of its customers to reduce the risk of identity theft, fraud, and suspicious transactions. It ensures adherence to governmental regulatory requirements such as Know Your Customer. It also has an anti-money laundering compliance program in place. For clients, CIPs provide a way to protect personal information and ensure that transactions are safe and secure.
First, clearly define the goals and objectives of the program. What are you trying to achieve? Who are your target customers? What identifying information do you need from them? Answering these questions upfront will help you create a focused and effective customer identification program. Also, you can follow a compliance checklist like this one so that you don't miss any crucial steps.
Depending on the specific federal regulation violated, the penalties may include monetary fines, criminal penalties such as imprisonment, revocation of a Government-issued business license or articles of incorporation, forfeiture of products or equipment, and/or exclusion from participating in government programs for anyone in beneficial ownership and/on the board of directors.
The exact time depends on the nature of your business and the risk of criminal activity, but generally a periodic review at least every quarter is a reasonable time frame to maintain accuracy. The key to an effective CIP is staying up-to-date with changes in your customer base and keeping accurate records.
Kontrolní seznam hodnocení služeb zákazníkům
Kontrolní seznam pro hodnocení služeb zákazníkům je příležitostí, jak poznat oblasti, které je třeba zlepšit. Věnujte pozornost návrhům svých zákazníků.
Kontrolní seznam postupu při vyřizování stížností zákazníků
Objevte efektivní kontrolní seznam pro vyřizování stížností zákazníků, který zahrnuje naslouchání, sběr informací, empatii, děkování a řešení. Zlepšete kvalitu služeb a držte své sliby pro spokojenost zákazníků.
Kontrolní seznam dodržování předpisů v call centru
Objevte kontrolní seznam pro dodržování předpisů v call centru, který zajišťuje bezpečnost a ochranu citlivých dat. Praktický průvodce pomáhá budovat a udržovat bezpečnou síťovou infrastrukturu, chrání klienty a firmy před datovými hrozbami. Ideální pro call centra všech velikostí, aby zajistila soulad s právními předpisy a minimalizovala rizika.
Zákaznický servis kontrolní seznam kvality volání
Zlepšete kvalitu hovorů zákaznického servisu s naším podrobným kontrolním seznamem. Naučte se snižovat hluk, aktivně naslouchat, ověřovat zákazníky a efektivně řešit problémy. Poskytněte vynikající podporu a získejte spokojenost zákazníků. Navštivte LiveAgent pro více informací!
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Naše stránky využívají cookies. Pokračováním souhlasíte s využitím cookies, jak je podrobně popsáno v Bezpečnostní zásady a soubory cookies.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team