Kontrolní seznam hloubkové kontroly zákazníka (CDD) pomáhá firmám ověřit rizikovost klientů a splnit zákonné povinnosti. Obsahuje kroky jako ověření identity a kontrolu sankcí k prevenci finančního zločinu.
Kontrolní seznam hloubkové kontroly zákazníka neboli anglicky označováno také zkratkou CDD je důležitou součástí programu dodržování předpisů v každé firmě. Tento dokument pomáhá společnostem identifikovat a posoudit rizika spojená s jejich klienty. Aby podniky tyto potenciální hrozby zmírnily, musí shromažďovat informace o svých zákaznících a podnikat kroky k jejich ověření. V tomto příspěvku se budeme zabývat klíčovými součástmi kontrolního seznamu CDD a uvedeme příklady, jak jednotlivé kroky provést.
Provádění CCD je pro každou organizaci nebo finanční instituci klíčovým procesem. Vyplněním dokumentu, který popisuje nezbytné kroky, které musí podniknout, mohou podniky zajistit, že splní své zákonné a regulační povinnosti. Kromě toho může kontrolní seznam dodržování CDD pomoci společnostem identifikovat a vyhodnotit potenciální rizika spojená s obchodováním s některými zákazníky. Tím, že podniky a finanční instituce učiní vše, co je nezbytné pro zmírnění těchto rizik, se mohou chránit před možnými finančními ztrátami.
Podnikům, které jednají se zákazníky
Pro všechny může být přínosem kontrolní seznam CDD, který jim pomůže vyhnout se případným právním nebo finančním problémům, které by mohly vzniknout v důsledku neprovedení hloubkové kontroly zákazníků. Dodržováním kroků uvedených v kontrolním seznamu si mohou být jisti, že přijímají nezbytná opatření, aby se vyhnuli případným problémům.
Podnikům, které musí dodržovat předpisy proti praní špinavých peněz.
Předpisy proti praní špinavých peněz vyžadují, aby podniky přijaly další opatření k zabránění financování trestné činnosti. Součástí těchto regulačních požadavků je i vyplnění CCD. Tím, že pro něj budou mít podniky kontrolní seznam, mohou zajistit, že budou průběžně dodržovat předpisy proti praní špinavých peněz.
Každá organizace nebo finanční instituce, která se chce chránit před finančními riziky spojenými s jejími klienty.
Takový dokument může podnikům pomoci identifikovat a vyhodnotit případné hrozby ze strany zákazníků. Přijetím opatření ke zmírnění těchto rizik se mohou podniky ochránit před finančními ztrátami, které by v jejich důsledku mohly nastat.
Otestujte zabezpečení svých sítí a systémů a zajistěte, aby vaši zaměstnanci byli proškoleni v osvědčených postupech zabezpečení dat.
Abyste ochránili svou firmu před případnými finančními ztrátami, které by mohly nastat v případě odcizení identity některého z vašich zákazníků. Kromě toho by vám v případě narušení vašich systémů mohly být uloženy vysoké pokuty od regulačních orgánů.
Nejprve byste měli mít zavedeny interní kontrolní mechanismy a zásady zabezpečení dat, které popisují přiměřená opatření, jež musíte přijmout k ochraně svých sítí a systémů. Dále zkontrolujte, zda jsou všichni vaši zaměstnanci proškoleni v osvědčených postupech zabezpečení dat, jako je nesdílení hesel nebo stahování souborů, které nepocházejí z důvěryhodných zdrojů.
Shromažďujte a potvrzujte jména, adresy, data narození a další identifikační údaje svých zákazníků.
Pomáhá vám to ujistit se, že přijímáte přiměřená opatření k potvrzení, že zákazníci jsou těmi, za které se vydávají. Ve výsledku to přispěje k prevenci krádeží identity a podvodů a také k dodržování předpisů proti praní špinavých peněz.
Shromážděte jejich údaje prostřednictvím online formuláře nebo dotazníku Poznej svého klienta (KYC) a zkontrolujte, zda odpovídají vašim záznamům. Poté byste měli potvrdit správnost údajů pořízením kopií jejich dokladů totožnosti, jako jsou pasy nebo řidičské průkazy.
Vyhledejte jména svých zákazníků na sankčních seznamech, abyste se ujistili, že neobchodujete s žádnými omezenými osobami nebo subjekty.
Pokud budete obchodovat s někým, na koho se vztahují sankce, mohou vám hrozit vysoké pokuty nebo dokonce vězení. Proto musíte před uzavřením jakéhokoli obchodního vztahu zkontrolovat, zda nejsou sankce uvaleny.
Nejběžnější je vyhledat jména vašich zákazníků na sankčních seznamech. Tyto seznamy obvykle vedou vládní agentury, orgány činné v trestním řízení nebo finanční instituce, což znamená, že obsahují přesné a aktuální informace.
Po shromáždění a ověření jejich údajů byste měli vyhodnotit související rizikový profil zákazníka.
Odhad, jaká je pravděpodobnost, že se dopustí podvodu, nebo zda existuje riziko praní špinavých peněz, vám pomůže určit úroveň hloubkové kontroly, která je u každého typu zákazníka nutná. Například u vysoce rizikových typů zákazníků bude třeba provádět přísnější kontroly než u zákazníků s nízkou úrovní rizika.
Jednotlivé zákazníky můžete hodnotit na základě faktorů, jako je země původu, odvětví a historie transakcí. Tímto způsobem získáte lepší představu o tom, kdo jsou vaši zákazníci s vyšším rizikem, a proto vyžadují větší pečlivost.
V závislosti na výsledcích hodnocení může být nutné získat od zákazníků další údaje.
Pomáhá dále ověřit jejich totožnost a posoudit míru rizika. Můžete se například rozhodnout vyžádat si kopie jejich finančních výkazů.
Požadované dokumenty si můžete vyžádat přímo od zákazníka nebo prostřednictvím online formuláře. Jakmile je získáte, zkontrolujte, zda se informace shodují s těmi, které již máte v evidenci.
Po shromáždění všech potřebných informací byste je měli ověřit, abyste se ujistili, že jsou všechny správné.
Přispívá to k ochraně vašeho podniku před podvody a potenciálním rizikem praní špinavých peněz. Za tímto účelem můžete například potřebovat potvrdit adresu nebo pracoviště zákazníka.
Existuje několik způsobů, jak to provést, například zavolat zákazníkovi nebo mu zaslat dopis. Můžete také využít služeb třetích stran jako nezávislého zdroje pro ověření jejich totožnosti a/nebo adresy.
V závislosti na výsledcích dosavadního procesu může být nutné provést další ověření zákazníků.
Pomáhá to dále posoudit míru rizika zákazníka a zajistit, že je tím, za koho se vydává. V této fázi byste měli prověřit jejich trestní rejstřík nebo finanční historii, pokud to považujete za nutné.
Vyhledáváním v online databázích nebo najmutím profesionální služby. Jakmile získáte požadované informace, měli byste je pečlivě projít a hledat případné červené vlajky.
Pokud si stále nejste jisti konkrétním zákazníkem, můžete si vždy najmout někoho, kdo vás bude právně zastupovat.
Může vám poskytnout odborné poradenství ohledně vašeho přístupu k postupům hloubkové kontroly zákazníka a zajistit, aby vše proběhlo správně. Advokát může také pomoci vyřešit případné právní problémy, které mohou při jednání se zákazníky nastat.
Můžete hledat na internetu nebo požádat o doporučení své známé. Jakmile najdete několik potenciálních kandidátů, prověřte jejich kvalifikaci a zkušenosti, abyste se ujistili, že jsou pro danou práci vhodní. Poté s nimi proveďte pohovor, abyste zjistili, zda se budou hodit pro vaši firmu.
I po dokončení procesu hloubkové kontroly zákazníka byste měli sledovat jeho činnost.
Abyste zkontrolovali, zda neprovádějí žádné podezřelé transakce, a abyste měli možnost reagovat, pokud ano. Pokud si například všimnete, že významný zákazník provádí velké nebo časté výběry, měli byste dále pátrat po známkách možného praní špinavých peněz.
Pravidelně kontrolujte výpisy z jejich podnikatelských účtů nebo historii transakcí. Pokud si všimnete něčeho neobvyklého, podnikněte příslušné kroky, například kontaktujte zákazníka nebo nahlaste jeho pochybnou činnost příslušným orgánům.
Měli byste si také dát pozor na to, zda se zákazník nezačne účastnit nějaké pochybné činnosti, protože to může být známkou toho, že něco není v pořádku.
Může vám to pomoci včas odhalit potenciální problémy a přijmout opatření, která zabrání vzniku škod. Zaznamenání jakékoli neobvyklé aktivity vám umožní dále vyšetřovat a zjistit, zda se zákazník nedopouští trestné činnosti dříve, než bude pozdě.
Věnujte pozornost tomu, jak se zákazník chová, když s ním komunikujete, a sledujte jeho obchodní aktivity v průběhu času. Pokud si všimnete jakýchkoli odchylek od normálu, měli byste na problém upozornit přímo je nebo účet označit k podrobnějšímu průběžnému sledování.
I když se zdá, že vše probíhá dobře, měli byste se po určité době se svými zákazníky spojit.
Pro budování a udržování dobrých vztahů se zákazníky a také proto, abyste se jich mohli zeptat na jakékoli změny v jejich situaci nebo podnikání, které by mohly mít vliv na jejich účet nebo aktivity u vás. Pravidelné kontrolní návštěvy ukazují, že vám na zákazníkovi a jeho úspěchu záleží.
Použijte systém řízení vztahů se zákazníky (CRM) a naplánujte si pravidelný kontakt se zákazníky alespoň jednou ročně (ale pokud možno častěji), nebo si nastavte systém připomínek. Můžete je také jednoduše oslovit, když potřebujete probrat něco konkrétního, a kontaktovat je prostřednictvím jejich preferovaného způsobu komunikace pomocí softwaru LiveAgent helpdesk. To pomůže udržet dobré vztahy se zákazníky.
Jaké nástroje používat pro provádění pravidelných kontrol?
Pokud se domníváte, že u klienta hrozí riziko praní špinavých peněz nebo jiné trestné činnosti, měli byste to oznámit příslušným orgánům.
Je to vaše zákonná povinnost a pomáhá to chránit vaši firmu i širší společnost před škodami. Pokud máte podezření na praní špinavých peněz nebo jinou trestnou činnost, musíte jednat, protože se jedná o závažné trestné činy, které mohou mít dalekosáhlé důsledky.
V závislosti na zemi nebo regionu, kde žijete, existují různé způsoby, jak podezřelou aktivitu nahlásit. Například v USA můžete podat hlášení o podezřelých aktivitách (SAR) u Sítě pro vymáhání finanční kriminality (FinCEN).
Zvažte použití programu identifikace zákazníka (CIP) k ověření totožnosti zákazníka. To obvykle zahrnuje shromažďování a ověřování určitých informací o zákazníkovi, jako je jeho jméno, datum narození a číslo sociálního pojištění. Měli byste také provést kontrolu trestní a úvěrové způsobilosti, abyste se ujistili, že zákazník nemá za sebou žádnou finanční kriminalitu nebo jinou nezákonnou činnost.
Vyžádání a kontrola kopií obchodních licencí a povolení
Při přijímání nového zákazníka si vyžádejte tyto a další relevantní dokumenty, abyste si je mohli zaznamenat. To vám pomůže potvrdit, že zákazník je legitimní a že jeho firma funguje legálně.
Ověření kontaktních údajů zákazníka
Je důležité ověřit, zda jsou údaje, které máte v souboru, správné a aktuální. To zahrnuje jejich jméno, e-mailovou adresu, poštovní adresu a telefonní číslo. Měli byste se také ujistit, že máte způsob, jak se se zákazníkem spojit v případě jakýchkoli mimořádných událostí.
Zkontrolujte profily zákazníka na sociálních sítích, zda se na nich neobjevují varovné signály
Sociální média mohou být skvělým způsobem, jak poznat své zákazníky, ale je také důležité zkontrolovat, zda se neobjevují známky, které by mohly naznačovat, že nejsou tím, za koho se vydávají, nebo že se podílejí na nezákonných činnostech. To zahrnuje hledání falešných recenzí, profilů, které sledují, nemístných komentářů nebo jakéhokoli jiného podezřelého chování.
Požádejte o doporučení od jiných firem, které se zákazníkem spolupracovaly
Pokud si nejste zákazníkem jisti, můžete se o něm poradit s jinými společnostmi, které s ním již dříve obchodovaly. To vám pomůže potvrdit, že jsou legitimní, důvěryhodní a že s nimi lze spolehlivě spolupracovat, což zvýší šance, že s nimi budete mít dobrý zákaznický vztah.
Osobní setkání se zákazníkem, abyste se seznámili s jeho podnikáním
Pokud je to možné, je vždy dobré si s někým před uzavřením obchodu osobně promluvit. Budete tak mít možnost lépe se s ním seznámit a dozvědět se o jeho podnikání z první ruky. Je to také příležitost položit případné otázky a získat větší jistotu, že jsou tím, za koho se vydávají.
CDD is the process of thoroughly investigating a potential customer before entering into a business relationship with them. CDD is an important part of any risk management plan because it can help protect your company from becoming involved in illegal or unethical activities. Not performing CCD is therefore a risk-based approach that may have serious consequences for your business.
Ask lots of questions and do some research. By completing a customer due diligence form or following a compliance checklist like the one given in this article, you can be sure that you've carried out thorough checks. Taking the time to implement proper customer due diligence measures will pay off in the long run.
Firstly, your company could be liable for any losses incurred by the other party as a result of your negligence. Second, you could be subject to civil or criminal penalties if it is discovered that you have engaged, even unknowingly, in money laundering or other financial crimes. Thirdly, you may miss out on important information about the other party that could be critical to your decision-making process. Finally, your company could be blacklisted for not meeting regulatory requirements or by financial institutions if you are found to have conducted business with individuals or entities in high-risk categories.
A great place to start is the Foreign Corrupt Practices Act (FCPA) Resource Guide from the US Department of Justice. The guide covers a wide range of topics related to customer due diligence that should be considered when performing CCD.
Kontrolní seznam dodržování předpisů v call centru
Objevte kontrolní seznam pro dodržování předpisů v call centru, který zajišťuje bezpečnost a ochranu citlivých dat. Praktický průvodce pomáhá budovat a udržovat bezpečnou síťovou infrastrukturu, chrání klienty a firmy před datovými hrozbami. Ideální pro call centra všech velikostí, aby zajistila soulad s právními předpisy a minimalizovala rizika.
Kontrolní seznam pro práci na dálku
Objevte osvědčené tipy pro úspěšnou práci na dálku! Naučte se efektivně řídit svůj tým z domova, plánovat schůzky, zajišťovat bezpečnost a podporovat firemní kulturu. Získejte zdarma průvodce pro optimalizaci vzdálené práce.
IT helpdesk kontrolní seznam auditu
Zde se dozvíte, jak zajistit, aby byl váš audit IT helpdesku co nejdůkladnější a nejkomplexnější. Vyplňte tento kontrolní seznam pro audit IT helpdesku, aby byl proces hodnocení bezchybný.
Kontrolní seznam pro zákaznický servis audit
Vyplňte tento kontrolní seznam pro audit zákaznického servisu a získejte jasný přehled o současném stavu vašeho zákaznického servisu, abyste mohli podniknout potřebné kroky k jeho zlepšení.
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Naše stránky využívají cookies. Pokračováním souhlasíte s využitím cookies, jak je podrobně popsáno v Bezpečnostní zásady a soubory cookies.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team