V současné době je na trhu dostatek podobných produktů. Zákaznický servis se stal skutečným rozlišovacím prvkem značky v odvětvích B2C i B2B. Podnik, který chce prosperovat, se musí zaměřit na poskytování spokojenosti zákazníků. Protože následky mohou být skutečně škodlivé. Co je tedy špatný zákaznický servis a jak se mu vyhnout?
Špatný zákaznický servis má dopad na podniky
Ignorování potřeb zákazníků a poskytování špatných služeb má v konečném důsledku za následek ztrátu zákazníků ve prospěch konkurence. Je to potenciálně nejhorší chyba v oblasti služeb zákazníkům, které se může společnost dopustit. Průzkum společnosti Microsoft 2018 State of Global Customer Service odhalil, že 61 % zákazníků změnilo značku. Důvodem je špatný zákaznický servis. Špatné služby následně vedou ke ztrátě příjmů a snížení zisku. Podle zprávy Serial Switchers stojí špatný zákaznický servis firmy více než 75 miliard dolarů ročně.
Společnosti, které neposkytují kvalitní zákaznický servis, riskují, že ztratí nejen stávající, ale i potenciální zákazníky. Negativní ústní projevy mohou mít katastrofální dopad na online pověst společnosti a způsobit, že se potenciální zákazníci poohlédnou jinde. Podle stejné zprávy společnosti NewVoiceMedia by 20 % dotázaných po jediné špatné zkušenosti s obsluhou napsalo recenzi na internetu. Dalších 20 % by si stěžovalo prostřednictvím sociálních médií a 8 % by řeklo přátelům a kolegům, aby danou společnost nepoužívali.
Špatný zákaznický servis ovlivňuje všechny aspekty podnikání. Může také přispět ke ztrátě zaměstnanců v první linii. Každodenní jednání s nespokojenými zákazníky zvyšuje stres a nakonec vede k vyhoření. Výsledná vysoká fluktuace zaměstnanců dále poškozuje image společnosti a vytváří další náklady na nábor a školení nových pracovníků.
Čeho byste se měli vyvarovat, abyste předešli špatnému zákaznickému servisu?
Ignorování požadavků na služby
Úplné ignorování požadavků na služby je nejhorší chybou zákaznického servisu, které se dopouští mnoho firem. Ze zprávy Customer Service Benchmark Report vyplývá, že 62 % společností nereagovalo na požadavek zákaznického servisu. Navíc 90 % z nich nepotvrdilo nebo neinformovalo zákazníka o tom, že jeho e-mail byl přijat.
Neřešení problému
Nevyřešení problému se službou během prvního kontaktu nebo nemožnost jej vyřešit vůbec je dalším velkým bolestivým bodem pro spotřebitele. Na 62 % respondentů se muselo o vyřešení svého nedávného zákaznického dotazu pokusit vícekrát. Téměř každý desátý spotřebitel však uvedl, že jeho problém nebyl vyřešen nikdy, jak uvádí zpráva Northridge Group State of Customer Service Experience.
Dlouhé čekací doby
Spotřebitelé nesnášejí, když je někdo přepojuje na linku a když musí dlouho čekat, když se obracejí na podporu. Z průzkumu společnosti Genesys State of Customer Experience vyplynulo, že téměř polovina spotřebitelů je ochotna čekat na vyžádání v rozmezí 1-3 minut. 30 % je ochotno čekat mezi třemi a pěti minutami. A jen o něco více než 10 % je ochotno čekat déle než pět minut.
Špatné znalosti o zaměstnancích
Neznalí pracovníci zákaznického servisu jsou pro spotřebitele velkým zdrojem frustrace. Podle společnosti Microsoft zákazníci označili neznalost zástupce za nejvíce frustrující aspekt zákaznického servisu. Dalším je, když se zákazníci musí opakovat.
Nedostatek slušného chování a etikety
Jediná negativní interakce se zaměstnancem služby, který se chová nevhodně, špatně se chová a má nepřátelský přístup, vede nejen ke špatné zákaznické zkušenosti, ale také k odchodu zákazníků. Podle zprávy společnosti New Voice Media 42 % spotřebitelů přestane podporovat značky, protože je odradí hrubý nebo neochotný personál, což je další nejhorší chyba zákaznického servisu.
5 hlavních příčin špatného zákaznického servisu
1. Najímání špatných lidí
Kvalita služeb zákazníkům poskytovaných společností do značné míry závisí na lidech, kteří jsou pro tuto práci najati. Proto je nejčastějším důvodem špatného zákaznického servisu nedostatek vhodných zaměstnanců. Kromě kvalifikace, příslušných zkušeností a dovedností by pracovníci služeb měli mít také správný přístup, myšlení a přirozenou vášeň pro pomoc lidem.
2. Nedostatek řádného školení
Neproškolení zaměstnanci nebudou schopni poskytovat vynikající služby. Nedostatečná znalost produktů/základních dovedností v oblasti služeb zákazníkům se projeví ve snížené spokojenosti zákazníků. Servisní zástupci by měli být sladěni s cíli společnosti a vybaveni správnými nástroji, aby mohli dobře vykonávat svou práci.
3. Nedostatečné zapojení zaměstnanců
Velmi často je špatná péče o zákazníky způsobena nedostatečným úsilím pracovníků zákaznického servisu. To může být důsledkem nedostatečného zapojení a motivace zaměstnanců. Neangažovaní zaměstnanci v první linii jsou méně nadšení a je méně pravděpodobné, že se zákazníky vytvoří emocionální spojení.
4. Vyhoření zaměstnanců
Vyhoření zaměstnanců může být důsledkem stresujícího pracovního prostředí, nadměrné pracovní zátěže, nízké morálky nebo špatného vedení. To může vést k nižší efektivitě, nižší produktivitě a špatnému zapojení zákazníků. Ani ti nejzkušenější pracovníci služeb nejsou schopni poskytovat skvělé služby, pokud trpí vyhořením na pracovišti.
5. Nepochopení očekávání
Dnešní digitálně propojení, technicky zdatní a velmi nároční spotřebitelé chtějí okamžité, efektivní a vícekanálové služby pro zákazníky ve všech kontaktních bodech. Nepochopení očekávání zákazníků a jejich nesplnění nevyhnutelně způsobuje špatné zkušenosti se zákaznickými službami. Tím vytváří nespokojené zákazníky, kteří šíří negativní pověsti.
5 citátů o špatných službách, které je třeba si zapamatovat
“Najít zákazníka trvá měsíce, ztratit ho vteřiny.”
Vince Lombardi – American football coach, and executive in the National Football League
“Pokud neobsluhujete zákazníka, je vaší prací obsluhovat někoho, kdo ho obsluhuje.”
Jan Carlzon – generální ředitel skupiny SAS
“Pokud se zákazníkům nelíbíte ve fyzickém světě, mohou to říct šesti přátelům. Pokud jsou nespokojení na internetu, každý z nich to může říct až 6 000 přátelům.”
Jeff Bezos – prezident společnosti Amazon
“Zprávy o špatných službách se dostanou k více než dvojnásobnému počtu uší než pochvaly za dobré služby.”
Timi Nadela – podnikatel, spisovatel
“Pokud se o zákazníka nestaráte vy, postará se o něj váš konkurent.”
Bob Hooey – autor více než 30 publikací o podnikání, vedení a kariérním úspěchu
Objevujte na vlastní pěst
Vyzkoušejte si v praxi vše, co se naučíte v naší akademii, přímo v LiveAgent.
Try out LiveAgent for FREE
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 14-day free trial right away!
Frequently Asked Questions
Jak špatný zákaznický servis ovlivňuje podniky?
Ignorování potřeb zákazníků a poskytování špatných služeb má v konečném důsledku za následek ztrátu zákazníků ve prospěch konkurence. Špatné služby následně vedou ke ztrátě příjmů a snížení zisku. Podle zprávy Serial Switchers stojí špatný zákaznický servis podniky více než 75 miliard dolarů ročně.
Čeho byste se měli vyvarovat, abyste předešli špatnému zákaznickému servisu?
První a pravděpodobně nejzjevnější je neřešení požadavku zákazníka nebo jeho ignorování. Mezi další bolestivé body zákaznického servisu patří dlouhé čekání, špatné znalosti zaměstnanců, nedostatek etikety a slušného chování.
Jakých je 5 hlavních příčin špatného zákaznického servisu?
Mezi pět hlavních příčin špatného zákaznického servisu patří najímání nesprávných lidí, nedostatečné školení, vyhoření zaměstnanců, nepochopení očekávání zákazníků a nedostatečná angažovanost zaměstnanců.
Dovednosti v oblasti služeb zákazníkům
Objevte klíčové dovednosti v oblasti zákaznického servisu, které zlepší váš zákaznický servis. Propojte soft skills se softwarem pro zákaznický servis a poskytněte služby na úrovni, kterou zákazníci očekávají. Navštivte nás a zjistěte, jak efektivní naslouchání, empatie, jasná komunikace a další dovednosti mohou přinést vynikající zákaznickou zkušenost.
Jak používat pobídky pro zákazníky
Zvyšte loajalitu a angažovanost zákazníků pomocí efektivních pobídek. Objevte příklady odměn a věrnostních programů.